Kawan-Kawan

Petua Nenek Kebayan


posted by ceklala

No comments

Assalamualaikum,
Mulai harini akan ade segmen nenek kebayan ye anak2 hehe.

Ape lagi nenek kebayan ni tak buat selain dari menjual akar2 kayu semestinye nenek kebayan mempunyai banyak petua2 tradisional. Nak cantik tak semestinye berbelanja besar. Kadang2 bahan yang didalam gobok almari dan di belakang dapo rumah tu lagi bagus khasiat dan banyak kegunaannya tau! :)

Petua 1.
Daun Pegaga Hilangkan Parut. 
  • Bagi menghilangkan parut di muka, ambil daun pegaga dan campurkan dengan sedikit beras. tumbuk sehingga lumat dan lumurkan di sekitar parut. Insyaallah parut akan berkurangan. Kalau malas nak tumbuk bole jugak di blend sume skali. Nak lagi sedap bole letak kerisik skit, taugeh dan jugak perut lembu. Bole terus di makan sebagai kerabu!heheh sodap!
  • Untuk orang bandar yang malas dan kaya raya macam anak2 ni sume bole jugak  pegi je kat farmasi berhampiran dan carilah vitamin E oil ataupun Bio oil yek. Beli, bukak dan terus sapu!
ni daun pegaga ye anak2 kalo tak kenal sangat. (gambo nenek google jek)


Petua 2. 
Kulit Lebih Licin. 

  • Untuk mendapatkan kulit muka yang tegang dan licin macam nenek ni, biaselah nenek kan awet muda hiks, ambil putih telur yang sejuk, yang putih jek ye yang kuning tu simpan bole goreng nanti. Sapukan pada muka seperti menjadi masker selama 30 minit. Kemudian bilas dengan air suam seperti biasa. Hasilnye wajah akan lebih cantik bila dikenakan solekan. Nenek ni tak pakai makeup, so kulit nenek takde banyak masalah sangat.
  • Untuk mendapatkan kulit muka yang putih dan tegang macam nenek jugak, bole ambil sedikit susu tepung dan sedikit madu, campurkan sumenye dan sapu pada muka. Biarkan kering dalam 30 minit kemudian bilaslah seperti biasa.
  • Kalo nenek kat umah tu sambil2 tengok telebisen nenek tempek jek bedak sejuk kat muka ni ha, comfirm sok pagi bangun tido, gebu!

korang cubala petua nenek tu ye, nenek nak keluar dah ni, ade keje sikit, nanti kalo ade nak mintak petua pa pe lagi bolela  tinggalkan pesan, insyaallah nanti nenek tolong jawabkan :)

selamat mencuba!