Kawan-Kawan

Dah Penatla...


posted by ceklala

No comments

Ye..sebenarnye aku dah penat, dan tersangat penat nak harungi sumenye sendiri. Cukup-cukupla dengan ape yang aku dah lalui. Aku dah puas menangis, merayu, meminta tapi sumenye same je, tak hargai langsung! Ape yang die pikir yek? Aku takde harga diri mungkin, sebab tu sanggup kecewakan orang lain. 

Tapi ingatla satu perkara, pesanan dari mak aku dari dulu lagi...'jangan kite buat orang, nanti satu hari kite pulak orang buat'...sampai la sekarang aku buat ape2 pun aku akan ingat pesanan mak aku ni.

Takpela, aku redha dengan ape yang jadi kat aku sekarang. Sekurang-kurangnya ia buat aku semakin kuat dan tabah. Ye, memang benar kebenaran itu menyakitkan, tapi dengan jadinye perkara-perkara macam ni la yang buat aku semakin dekat..dekat dengan pencipta aku..Allah swt.

Kenapa lelaki suke memainkan perempuan. Istilah main kat sini adelah suke menipu. Ye, tau bukan sume lelaki same, sebab bukan sume lelaki samela aku still terkena lagi! Bagus kan. Cakap itu ini bagai nak rak, sumenye kau yang hebat, tapi at the end? kaula manusia paling durjana aku pernah kenal. Kalo rase tak bole tunaikan jangan berjanji ye, kene ingat setiap janji yang dibuat tu akan di tuntut di akhirat kelak!

Sebab tu aku tak suke berjanji, kau suhla aku berjanji cane sekalipun aku akan cakap..'tak janji ye..insyaallah'. Sebab? sebab aku tak tau ape yang bakal terjadi pada masa depan. Tapi aku tak faham dengan sesetengah lelaki ni yang rase masa depan die tu terlalu cerah and die bole tilik nasib! Yela, kalo die tak bole tilik nasib takdela die janji yang manis-manis bukan? Mengong.

Aku pun bodoh la jugak, name je blaja tinggi kan tapi bole jugak termakan janji palsu lelaki durjana ni kan. Tapi tu la die hidup, suka duka perjalanan hidup mematangkan aku. Membuatkan aku mengenali lelaki dengan lebih lagi. Lepas ni ade sape-sape lagi nak jadikan aku mangsa?

Kadang-kadang aku selalu perhatikan, bukan aku jela yang selalu terkena pun, kawan-kawan aku jugak. Spesies lelaki ni ade macam-macam. Yang takde rupa tapi ayat cukup manis memikat dan menabur janji-janji kosong (yang ni aweks memang keliling pinggang), yang rupa memang mengalahkan model of the year tapi poket kosong dan hanya mintak untuk disponsor (kebanyakkannye adik-adik) dan jugak lelaki yang rupenye taklah buruk dan takla hensem tapi baik hati (susah betul nak dapat gf walau sorang)!

Kalo kau tanye aku mestilah aku pilih yang last sekali ni! Yela, buat ape muka hensem tapi perangai macam hampeh?! Biar baik budi pekerti dan tak kaya pun takpe asal ko tak menabur janji-janji kosong kau tu kat sume perempuan. Akk aku selalu cakap pasal karma. Ayat cam lebih kurang mak aku jugakla. 'Ko buat orang nanti orang buat ko balik'. Eh? samekan dengan mak aku? Tapi aku tak buat orang pun? Still jugak aku asyik terkena. Ke aku ni baik sangat eh??

Aku tak mencari sangat. Dia datang sendiri. Aku memohon petunjuk. Setelah petunjuk diberi, macam ni pulak kejadiannya. So ape nak buat??