Kawan-Kawan

Aku dan Dia...Jodoh...


posted by ceklala

2 comments

assalamualaikum and morning! :)

pagi tadi dah masak nasi goreng cina, buat makan sat2 lagi. sebab selalunye before kuar umah akan minum dulu. tak kira la air susu ke, milo ke horlicks ke hatta air suam sekalipun pasti akan minum! dah terbiasa. dulu kecik-kecik susah benor nak minum pagi, sampai kene bebel2 ngan bapak aku. ni pun start makan pagi sebab dah kene gastrik and migrain. padan muka aku kan? korang jangan lupa makan k, kang dah sakit susah lak.

ramai orang skang bercerita pasal emas. beli emas dan simpan kat bank. rase-rase aku pun cam nak buat jugakla. tapi bagus ke tak? ade sape-sape dah penah beli dan buat pelaburan tak?? kalo ade nanti sile pm i yek.

bulan 6 ni genap umur aku 27. eh aku muda lagi tau! hahaha. saje je inform awal-awal bolela nanti prepare hadiah awal yek, hehe. so, normally bile dah sampai peringkat umur camni, sume orang dah mula akan tanye soalan cepumas iaitu...'bila nak kawen?'

tapi tu la orang kite kan, bile tak kawen die tanye bile nak kawen? bile dah kawen kang tanye pulak bile nak beranak? dah beranak kang tanye pulak bile nak tambah lagi? anak dah besar kang tanye pulak sekolah kat mane? masuk U mane and keje mane? so mende tu akan sentiasa ditanya. nape macam tu ek? adekah nak menampakkan sikap perihatin terlebih atau busybody sebenarnye ek?? hmm..masing-masing ade pendapat sendiri kan. biar jela.

takde orang yang taknak kawen, and takde orang yang bile dah kawen taknak anak. janganla tanye soalan-soalan sensitif tu.sian jugak kat dorang. aku tak sensitif. kalo ko tanye aku jawapan aku nanti ko yang sakit hati dengar!hahaha. yela macam kawan akula, dah kawen baru-baru ni. die asyik cakap orang keliling dok sibuk tanye bile nak ade anak. dulu bujang sibuk tanye bile nak kawen. tu aku cakap, tu mende lumrah. sume orang pasti akan ditanya. tapi yang bertanya tu pernah tak pikir pasal jodoh, ketentuan, rezeki dan semuanya di tangan allah, pernah pikir tak??

kalo belum kawen tu namenye jodoh belum sampai, or mayb jodoh dah ade tapi dok main sembunyi2 ke kan cam aku hehe. yang dah kawen belum dapat anak tu kenela faham yang mungkin belum rezeki allah nak kasi anak. kalo pasangan ni bole bersabar tak kan yang tukang tanye tu tak bole sabar?? so ape lagi? sile sabar. sabar itu kan separuh dari iman hehe.

aku bole sabar. aku yakin korang pun bole sabar kan? melainkan korang nak tolong cari jodoh untuk aku ke kan hehe. semalam mase amik gaji tetibe bos aku tanye aku, dah ar tanye depan2 bebudak opis yang lain. die tanye camni...'farah, ko dah ade bf ke belum?? kalo belum aku nak kenenkan dgn sorang bdk engineer nih, tapi takdela hensem mane, ko nak tak??'...erkk terkedu aku! hahahah tapi aku gelak2 jugakla bile die cakap camtu. selamba je aku cakap masuk jela minang jumpa mak ayah. senang cite kan.

hmm..aku tau tiap yang berlaku ade hikmahnye. ade sesuatu yang lebih baik telah direncanakan untuk aku :) insyaallah.


2 comments