Kawan-Kawan

Kuih Tradisional Melayu


posted by ceklala

No comments

assalamualaikum...

pejam celik dah jumaat. cepat betul masa berlalu kan. rase aritu baru dok bising2 apesal senin lambat sangat masa berjalan. see alih2 dah pun jumaat. esok lusa cuti!! yeayyyy!

cuti je suke la kan. ehh?mane ade orang tak suke cuti tol dak? bleh rehat2 kat uma, bole buat ape saje nak buat. if nak kuar pegi cari barang pun selalunye kuar awal pagi. tak suke la lambat2 kang confirm orang ramai pastu parking takde kan. lenkali guna pengangkutan awam pelissss  =)

tadi sebelum masuk ofis sempatla singgah kedai akak jual nasi lemak yang biasa aku beli tu. tujuan utama memang nak beli nasi lemak die la. nasi lemak singgit aku panggil. dah la sedapp! ye la sedap2 pun aku mampu makan sebungkus jek pun. kalo korang yela 2 bungkus kannn. ehh?

aku dah lama tak makan kuih. sebab kat kedai akak ni kuih tradisional memang banyak, cuma kadang bukan rezeki aku jela nak dapat makan sebab dah abis! yela orang beli kul 8pagi..aku kul 9 baru nak beli! memangla abis..haishh

aku kuih takdela suke sangat. tapi kalo kuih2 kampung ni feveret la. sebab aku tau susah aku nak jumpa and dapat yang sedap! so  kebetulan arini memang rezeki aku kan, dapat makan sume kuih aku nak. feveret aku is kuih kole kacang la. semestinye! dulu kini dan selamanya. hiihihi


kat kedai akk tu kuih 3 singgit. bole campur. kat tempat korang sama jugak ke? so far aku kt cheras ni dapat lagila nasi lemak singgit dengan kuih 3 singgit. kalo goreng pisang pulak still dapat lagi la 5 singgit. aku pegi mane ntah aritu die kasi pisang 3 singgit. da la kecik amat! aku dah macam  +____+

kadang tu la orang berniaga ni kan, pikir untung jek.

sambil dok isi kuih dalam plastik ade la mcik ni tanya aku..."suke kuih2 kg ke?"..aku jawabla.."aah..suke..susah nak cari kuih kg camni" sambil sengih...makcik tu jawab balik.."yela suke kuih kering2 camni..mcik suke kuih basah..tak lalu dah tengok kuih2 camni".....aku..sengih je mampu =)

akak yang jual sambung la borak2 ngan makcik tu.."budak2 skang bukan suke kuih2 kg camni, kalo suruh buat pun bukan tau pun"..............ha memang kena la dengan aku. die perli aku ke ape? ye makcik..sy tau makan jek!hihihi


kuih seri muka. kalo dapat yang sedappp...mak aih..2 tak cukup! kene 5 okeh!hahahaha. memang susah nak dapat yang sedap ni. kadang buat pandan atas tu okeh tapi pulut plak cam mentah la lembik sangat la. cehhh pandainyeeee cakap! buat sendiri tengok!!hahaha. aku kuih2 tak pandai. kalo masak lain aku pandai!hihih

dulu mase aku dok ipoh aku tak ingat aku pegi pasar malam kat mane ntah..setiap ahad. ade budak opis bapak aku ni isteri die jual kuih2 tradisional. hoiiii sedap sangat nih!! sampai skang aku bole teringat2 rasa sedap die tu!hahahah

paling best is bingka keladi die. ataupun orang panggil jugak dengan nama talam keladi. makcik ni punye bingka keladi siap letak cendok wehhh! siyes sedap! mane aku nak cari macam tu punye sedap dan pelik kat tetengah kl ni?? cer cite skit pelisss.


kalo balik kampung, dulu ade la makcik ni aku memang tiap petang beli kuih kat dia. sedap sangat. segala jenis bingka ko cakapla. sume ade. makcik tu da tua. baya nenek kot aku rasa. skang dah takde. da meninggal kot. kadang yang sayangnye anak2 taknak teruskan warisan. tu yang sayang tuh.

macam la ade minyak unta bapak aku selalu beli kat perak. skang dah takde sebab yang membuatnye pcik tu dah meninggal. anak2 taknak teruskan. sayangkan perniagaan laku camtu takde yang nak teruskan.

ehhh?apesal dari kuih tradisional bole beralih ke minyak unta ni?? unta betullah!!  +_____+