Kawan-Kawan

sup ikan merah


posted by ceklala

No comments

lunch dah korang?

aku tak lunch. tapi ni tengah sesambil minum air kelapa. sedapnyeeee lahai! sejuk je lalu kat tekak ni kan. segar! hihih

tadi lunch time balik uma jap. bosan asal lunch je dok opis. so tadi balik. plan utama nak tengok tv je pun sesambil baring. alih2 masuk uma terus pegi dapo. buat ape? masak ler ape lagi. hahaha

selalu camtu. asalnye nak buat lain, last2 terbuat lain. bukak peti ais nampak ade daging ade ikan merah. masak sup ikan merah la. lame tak makan. beli 2 hari lepas ikan merah ni. ala sepotong jek. makan sorang kan.

selalunye aku mintak kat mak aku sup ikan merah time dedemam. dulu2 la. skang ko masakla sendiri. hiks

nak masak nasik tadi tak sempat. takpela, balik petang kang masak. masak time lunch tp tak makan lunch. hehehe. isi masa lapang sbnrnye pun. masak bukan susah kan. kejap je.

pic aku takde. tapi jap aku google yek.


nak resepi? ala senang je pun. orang malas pun bole masak!hihihi

ikan merah
bawang putih
bawang merah
halia skit
cili api
kentang
carrot
tomato
rempah 4 beradik

cara2:
memula tumis 4 beradik tu sampai naik bau then masukkan bawang putih, bawang merah dan jugak halia yang dah di blend. malas blend potong2 pun boleeeeh! tumis sampai naik bau sedap tu then masukkan kentang then baru carrot. kendian cili api yang diketuk. ni ikut suke nk pedas tahap mana yek. last masukkan ikan merah tadi. garam skit jgn lupa pelisss. tomato pas tutup api br masuk ye

nak lagi cantik ko letak ler skit daun sup daun bawang dengan bawang goreng yek. aku tu sume takde kt uma. so tak payah letak! aku je nak tengok pun kann.

siap dah! selalu aku basuh dulu ikan tu ngn asam jawa. sebab kadang bau kan. tak best la kalo bau. loya tekak nk makan.

makan ngn nasik panas2 pastu dapat kicap cili api sodap jugak! nasib kt uma ade lagi nih hihhi. selamat makan! ehhh bukan skang. balik nanti!  =)

kbai.