Kawan-Kawan

Salam Bercium


posted by ceklala

No comments

bagi salam dulu..assalamualaikum...

yela kang tak bagi salam orang kate ko takde adab pulak. masuk umah orang pun kene la kasi salam dulu kan, kalo orang tua ko salamla cium tangan bukan main masuk je uma menonong yek. nak lebih beradab skit datang uma orang tu bawak2la buah tangan jangan tangan kosong. tu pesan mak aku dari aku kecik. 

takat beli buah limau ke epal ke pelam ke bape sen la sangat kan? 

ade jugak spesies kawan aku yang tak salam tapi hanya senyum je...bole, bukan tak bole tapi macam agak tak bape molek jela dengan orang tua ko buat camtu kan. kalo pcik mungkin kalo ko dah segan sangat ko bole senyum je sebab ko takut batal air sembahyang pcik tu tapi kalo dah dengan mcik tak kan ko segan gak kot??

mende ni terpulang jugakla. sebab kekadang aku ade jugak tanye mak aku nak kene salam ke? yela bukan tak hormat tapi ko bole tau yang kalo ko bersalam tu bukan muhrim walaupun pcik. and aku pernah jugak bersalam dengan pcik2 ni yang bile kite hulur tangan nak salam die tarik tangan die balik! kalo jadi camtu ko malu tak??? malu!!


so solutionnye adelah tgk pada situasi dan keadaan..kalo ko rase selesa dan tak pikir pa pe hanya rasa hormat ko salam la..tapi kalo ko tengok pcik tu pun macam dok simpan tangan dalam baju ko senyum jela yek itu lebih elok..yang penting tanda hormat!

kalo macik2 aku memang takde masalah..asal aku tau die dah lebih kurang baya2 mak aku memang aku salam cium tangan je..kalo cam akk2 aku salam jela..senyum tu yang penting..bile salam tengok muka orang yang kite salam tu bukan pandang tempat lain. dah macam ape lak bile ko salam tapi mata ko pandang tempat lain, macam teruk sangat la salah orang tu kat ko kan!
  
ade jugak mcik2 yang nak kite salam then cium pipi. die lebih suka ko cium pipi die yg gebu tu dari ko salam cium tangan die. ni pun ade..ramai jugak aku tengok kawan2 mak aku yang camni. untuk lebih mesra katenye hehe

pada aku yang penting tanda hormat dan ikhlas bukan terpaksa ye :)



pesal aku cite pasal salam ni ek?rasenye tadi nak cite pasal lain..haishh....