Kawan-Kawan

usahla buruk sangka


posted by ceklala

2 comments

hai..

nanti2la ye cite psl trip. tengah demam ni sume mende rase tak lalu. bukan makan je tak lalu, nak update blog pun cam tak bape nak best.

tadi berborak ngan kawan aku. kat ym jela pun perhubungan murahan kitorg. sms kan kene bayo hehe. kekadang whatsapp. die tak kerja, jadi suri rumah, jaga anak, buat bisnes kecil-kecilan dari umah. aku? walaupun sebaya tapi aku ade jugakla anak untuk dijaga, tapi hanya mampu ada ank tekak je hehehe

takpela. part yang tu bukan urusan kite. yang berkuasa lebih tahu segalanya. percaya pada qada dan qadar allah.

kadang susah kan nak faham manusia ni. suke sangat berfikir lebih dari kemampuan. kalo untuk diri sendiri takpe, tapi ni lebih fikir pasal orang lain. orang tu pakai kete kecik, dok uma flat pun nak mengata. perlu ke sume tu?

ko tak tau yang ko dok mengata tu mungkin tengah simpan duit nak kawen and beli umah. 

usahla buruk sangka dengan orang. bersangka baik kan lebih baik. atau tidak pun buat tak tau je sudahla kalo ko rasa tak selesa.

sebab tu orang selalu cakap bersusah dahulu bersenang kemudian.

belum lagi jenis yang dah tolong ko banyak kali tapi still ko kate tak pernah tolong. dahla terima kasih pun tak reti nak ucap lepas tu bole lagi mengata orang macam2. aku ade sorang kawan yang mulut die tak pernah lepas dari ucapan terima kasih. seronok aku kawan dengan die. mende kecik pun die cakap terima kasih. apa saja!

kalo macam ni mungkin didikan di rumah.

kadang buat baik tetap orang pandang ko jahat kalo sekali dah buat silap. tapi ape yang aku pernah baca, ade ustaz ni cakap kalo kite nak cakap die jahat cuba pikir 70 kebaikan yang pernah die buat pada kita dari 1 kejahatan yang kita nampak tu. sebab manusia ni memang bile yg jahat tu susah nak lupa, yang baik tu taknak pulak di ingat.

aku tak pernah nak dendam ke nak buruk2 kan orang lain. even dengan kawan2 dan ex2 aku yang lepas pun aku tetap tak lupa dorang. walaupun tak contact tapi kadang2 aku teringat. walaupun die ade buat salah besar kat aku tapi aku tetap akan ingat kebaikan yang die pernah buat kat aku. 

sebab pada aku sume manusia buat silap. kita bukan nabi. kita tak sempurna.

aku cuba usaha nak baiki hubungan, cukupla walau sekadar kawan saja, tak lebih dan tak kurang. sebab berdosa kalo memutuskan persahabatan yang dah terjalin. tapi cana pulak kalo aku tetap nak berkawan tapi orang tu tak nak? walaupun dah mintak maaf beribu kali and yang aku tau bukan salah aku?? 

tapi takpela. die ade hak kan. aku hanya mampu senyum je :)


2 comments