Kawan-Kawan

Intirasa : Perjalanan pengembaraan ke negara orang


posted by ceklala

5 comments

morning!

ahhh. orang kalo dalam kebizian keje camni jangan ko tanye pasal update blog. aku pun tak tau nak update ape. bukan takde cite menarik nak kongsi. banyakkkkk sangat! tapi tak tau nak kongsi yang mana satu dulu sebenarnye hehe.

nak update pasal kepergian aku ke korea pun macam nak taknak. sebab takde sambutan pun. yang nak tau pun sorang dua je. so camtu tak payah la yek update. korang bolela ke blog fatin liyana yang famous amos tu untuk dengar cerita die pegi korea. ye die pergi 2 minggu awal dari aku. last minit. die kaya takpe. aku? 7 bulan sebelum pergi dah beli tiket. nak murah punye pasal kan??

tapi pada aku la kan, better before pergi travel memana, ko buat perancangan yang betul. bimbang nanti terover budget. kalo ko memang kaya raya aku tak kisah ye. tapi kalo spesies aku ni yang tengah2 duitnye ni kan so kenela pandai2.

macam semalam aku baca kat paper metro. eh semalam ke arini ekk?lupa la pulakkkk. pasal sorang akak ni ha, yang pun sama giler macam aku suke berjalan. sebenanrnye betul kata pepatah, jauh berjalan luas pemandangan. sebab dari negara2 berbeza yang aku dah sampai, macam2 mende baru aku belajar.

makanan, budaya, cara hidup dan lain2. kakak tu dah pegi 14 buah negara. aku?? baru 4! =_='

sedih. takpe. lepas ni kene usaha lagi kumpul. sebenarnye aku lebih suke budget trip. sebab duit tu banyak mende lain lagi ko bole gunakan. tak perlu tido hotel mewah 5 bintang dan makan di restoran2 mewah. tujuan utama ko berjalan sebab ape??

well, depends sebenarnye atas orang. da bape kali aku sebut 'depends' ek??hahaha. yela. masing2 lain cara kan. aku dengan cara aku. jimat dan menjimatkan!hahahah

negara pertama aku pergi alhamdulillah mekah dan madinah. mengerjakan umrah dengan mak ayah aku. last minit plan untuk aku sebenanrnye. lagi 2 minggu mak ayah aku nak berangkat aku baru cam tergerak hati. tapi betul orang kata kalo pegi ke sana, kalo betul rezeki ko insyaallah segalanya dipermudahkan. memula pergi aku takut, yela, banyak dosa dari pahala!hahaha. tapi mak aku awal2 dah pesan, buat solat taubat ape sume dan jangan pikir lain, just pikir datang nak jadi tetamu allah and nak beribadat. dan itu yang aku buat sepanjang 2 minggu kat sana. alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan selamat :)

negara berikut indonesia, ke bandung. yang ni aku uruskan. pegi dengan family ramai2. beli tiket flight sume aku uruskan. cuma untuk kt sane je aku mtk tolong kawan aku. lain sendiri la. itu sangat menjimatkan sebenarnye.

next is yang baru2 ni la iaitu south korea. aku main bedal je beli tiket mase air asia tengah promo. kebetulan ade kawan aku dok sane, sambung master. mase beli tiket memang tak pikir ape pun. just pikir beli jela. lain2 nanti pikir. tapi memang takla seexcited mana mase nak g. bayangkan aku bole renew passport seminggu sebelum berangkat!nampak sangat kan macam nak taknak hahaha

sebenarnye time nak g korea ni tengah bz giler amat kt opis. so memang tak bole pikir ape. so just tibai jela. pegi pun sendiri je. sampai airport amik subway then pegi jumpa kawan aku kat seoul station. sume sendiri. tercangak jugakla tapi buat cam da biasala. time kat negara orang ni la nak tengok diri ko macam mane.

tido pun kat motel je. kawan aku tibai aku suh jalan kaki. nangis wehhhh! tapi memang best! so far korea is da best place aku pegi selain mekah la hihi. satunye sebab memang puas betul aku berjalan. dari pagi sampai ke malam. jalan kaki subway then jalan kaki lagi. tu je!! sampai melecet2 la kan kaki.

k la. dah terpanjang sangat la pulak. later sambung k. bai.


5 comments