Kawan-Kawan

Phnom Penh Travel Trip 3 - Makanan Halal


posted by ceklala

1 comment

halluuuu. aku tengah stress ni nak masuk website air asia asyik la tak bleh jekk. arini for big card member usha dulu tiket free seat tapi kalo website tak bleh masuk memang hampagas!!hahaha

haish ntah ape jenis malaun la yang dok bertenggek kat aku ni haaaa. pemalas ya rabbi nak update! kes die macam ni tau. aku nak update. tapi macam ade suara cakap alah tak payah. tapi hati aku ni meronta-ronta ni nak update. haaaa cemana tu? berat kan kes aku nih!

hahahaha tak agak-agak. cakap jela pemalas. abis cite.

ayuh kite sambung cerita. boleh tengok past post aku ye mana yang baru sampai. aku malas nak kasi link. hahaha see pemalas lagi! aku duduk Citylux Hotel bersebelahan dengan Central Market. tapi kan bile pikir balik kan Central Market kite tu pun patut dibuat macam kat Phnom Penh ni. segala mak nenek sume ade.

episod kali ni aku nak cite tempat makan yang halal dan best kat Phnom Penh ni k :)

bilik semalam plus tax rm80 je semalam. besar tau dak. katil satu single satu lg double. padahal aku book twin room. sume ade. coffee maker, water heater, tv, aircond. cuma tak larat sebabnye tingkat 3. takde lif mahupun escalator. semputtttttt!

kitorang kan sampai awal. so sampai hotel ni pun pagi lagi. dalam kul 10 camtu. tapi dok pikir takkan la nak jalan dengan beg besar bagai kan. so kitorang try pegi hotel dulu nak check in. nasib baik dorang bg check in awal. mayb sebab takde orang sangat kot. naik atas letak barang ape sume and sempatla bancuh air pastu turun.

kitorg suh haji bawak gi makan. lapa kottttt. memula cam nak jalan dulu tapi perut dah mintak ampun. sian ke mak aku sebenarnye.


brunch terus. sebab nak berjalan kan. takkan asyik keje nak cari makan je. sekali duduk je dah sejam. so kite makan nasi terus. makan nasi goreng je pun. sane food banyak pakai matawang Riel. tapi USD jugak diterima. cuma ko kene pandai calculate balikla. sebab kalo ko bg die USD die still akan pulang balik in Riel. aku memula cam bodoh jugakla. blur nak kire hahaha.

4000 Riel = 1 USD = RM3

so ko nampak roti canai harga bape? ye dalam 4 hinggit sekeping! hahahah balik malaysia dapat 4 keping tuuuuuu. kitorg makan nasi goreng. sepinggan dalam 8000 Riel means dalam rm6. okla kan. rasa? hmmmm. aku dah lapa aku kire ape janji kenyang! kikikiki



da setel gi sambung jalan! arini tema pusing2 je dulu. usha tempat kata orang. pada aku takdela susah mana nak cari food halal. sepanjang kat sini hampir 5 kedai yang haji dah bawak kitorg. tapi start hari kedua tu kitorang dah repeat tempat sama sebab siyes food die sedapppp!!

jalan-jalan dan jalan lagi. eh bukan jalan kaki tapi naik tuktuk la hihi. aku just buat list mane tempat2 menarik yang ade kat phnom penh ni. tapi most adalah pagoda. cantik tu memang weeiiiii. aku suke tapi tula jalan ngan family ni mood lain skit. kitorg benti and just tangkap-tangkap gambar pastu terus jalan. takde masuk pun hihihi

tujuan utama nak jalan n shopping! hihihi


malam makan ini. ini pun sekali duduk makan untuk 4 orang dalam rm30. yang dalam mangkuk tu try tomyam dorang. bolela. aku lupa ni kedai ape. check2 gambo takde plak amik signboard ke ape hihi. tapi yang pasti dekat je dengan  kawasan Night Market dan jugak Mekong River.

cili tu ko jangan cuba-cuba nak try. abang ipar aku orang nogori test sepotong je. agak tersedak jugak die makan hihihi. tapi satu yang best kat sini adalah dorang siapkan air teh dorang. aku tak tau guna teh ape tapi aku tak leh telannnn!

aku peminum teh sama ada green tea ke chinese tea. tak sedap pun aku balun. tapi teh cambodia ni memang tak leh blah weiiiiii. tapi tolong ye. jangan sesekali ko mengada nak minum air gas dalam tin dorang. ko tau berapa harga? rm9. 3 Dollar okeh. tetibe anak buah hentak kaki nak air tu. tanye-tanye terkedu kejap. kat kl bole dapat 5 tin! kikikiki




ini paling sedappppp! siyes weh. hari kedua tu jumpa kedai ni terus repeat sampai 3 kali. sampai balik kedai ni je tuju. memula pagi tu la aku teringin nak makan mee hoon goreng. ntah gedik pesal ntah macam kat malaysia tak bleh makan. orderla. sepinggan je pun tapi yang datang bole makan 2 orang. banyak n murah. sepinggan rm6 je pun. tapi memang sedap tak tipu! hahaha

malam tu repeat lagi kedai ni. nama kedai ni Halal Restaurant. dekat area Mekong River jugak.

owner die sekali pandang macam kelantan. perempuan la. ko order jela dalam bahasa melayu pun. kalo owner takde order dengan budak lain ko main tunjuk je k. sebab dorang tak faham melayu tak faham speaking kikiki.

food malam kedua kitorg try Khmer Soup, Kerabu Mangga, Ayam Sweet Sour dan jugak telur dadar. total up to rm 35. makan untuk 4 orang. kenyang sangat. yang paling best soup tu. memula macam nak tak nak. tapi nak jugak try test masakan orang sane kan. siyes korang kalo datang Halal Restaurant ni wajib try Khmer Soup ni ye dijamin sedap hihi dan tak lupa bihun goreng okeh!

dalam tu isi ikan. kuah die tu yang sedap. makanan kat sini most banyak pakai serai and halia. mane ntah aku nak cari resepi masak ni sendiri. takpela nanti google hihi


inilah kedainya. yang sampai 3 kali kitorang repeat tu hihi. kalo datang time lunch memang penuh la. food sedap harga bole tahan and paling penting halal!

so untuk korang yang nak ke Phnom Penh lepas ni bolehla cuba ke kedai-kedai yang aku review tadi k. ade lagi 2 kedai sebenarnye tapi aku lupa tangkap gambo hihi soryyy yang penting isi perut kenyang2 dulu baru berjalan k. barulah kite enjoyyyyyy hahahaha


1 comment