Kawan-Kawan

Rasuah. Salah siapa?


posted by ceklala

2 comments

Assalamualaikum..


 Sesambil dak opis melayan utube aku join sekaki. Join tengok jela ape yang die bukak pun. Memula start dengan kes budak kfc bertumbuk tu, pastu last2 pasal polis dan rasuah. Macam2la. Ade yang bergado bertekak sume la.

Aku nak sentuh bab rasuah tu. Alhamdulillah keje aku ni xmemerlukan aku untuk mendapat atau memberi rasuah. Dah designer. Nak rasuah mendenye.

Nak salahkan sebelah pihak je pun tak bole jugak. Sebab kalo takde yang memberi takdela yang menerima betui dak? Aku bukan nak backing memana pun. Ye walaupun bapak aku tu pun kejenye ngan gomen tapi Alhamdulillah dah rasenye 30 tahun lebih die keje belum lagi la aku ni 28 tahun hidup makan duit rasuah.

Alhamdulillah.

Dependsla nak percaya ke idak. Sebab itu hak individu kan. Tapi tak bole jugak ko nak cakap sume yang keje polis tu makan rasuah. Bukan sume. Memang ade yang keje ikhlas nak cari rezeki untuk anak bini.

Kakak ngn abang aku tu ha jela paling dekat aku tengok. Die punye saman bertingkat2 tak membayo. Beribu ade! Siyes nih. Walaupun bole je bapak aku ngulur suh padam je rekod tu sume tapi idak ler ye.

Siap dorang kene ceramah lagi ade ngan bapak aku pasal tak membayo! Dah sape suh ko buat salah kan? Ha padan ler muka. Hehehe

Even aku pun pernah je kena. Rasenye aku pernah post. Aku balik keje mase tu kul 4 pagi. Ade la polis ni tahan aku. Katenye aku salah masuk jalan yang tak bole masuk. Kire macam no entry. Padahal itula jalan aku lalu hari2 and memang takde sign no entry pun.

Die mintak ic sume n tanye dok mane sume aku jawab. Tapi bile aku da rasa lain ha aku da start angin. Mau idaknye kalo dah time 4 pagi tu aku dahla penat giler ngn ngantuknye pastu ko tanya memacam kan.

Pastu die kate nak kuarkan surat saman. Aku cakap kuar jela. Sebab aku memang tau aku tak salah. Dahla die tahan aku kat tempat gelap, yang memang tak bole die buat camtu. Last2 die perasan aku cam melawan terus die tak jadi saman.

Die ingat aku tak tau taktik die tu. Sory ye bro. I tak main bagi rasuah2 ni yek. Pi mintak kat orang lain. Jadah mende ko nak saman orang kul 4 pagi??

Aku cite kat bapak aku, die cakap lenkali kalo kene amik no kat badan polis tu. Bagi kat die. Senang skit die nak ajar. Ni spesies nak cari duit lebih la nih. Heh.

Tapi bapak aku cakap jugak, kalo betul ko salah amik jela surat saman tu gi bayo, sape suh ko menghulur. Dah kalo ikan depan mata tak kan la kucing nk tercongok je tengok kan?

So silela jangan nak menghulur. Kalo dah salah sile buat cara salah ye. Peace ^_^


2 comments