Kawan-Kawan

Jodoh Buat si Gadis


posted by ceklala

4 comments


assalamualaikum...


Tuhan tolong lembutkan hati dia..untuk terima ku seadanya….


Setiap kali doa, tak pernah putus kata2 itu yang sering aku ucap dan luahkan. Kita hanya mampu merancang dan yang menentukan segalanya adalah yang Satu..yang Maha Esa iaitu Tuhan sekalian alam....Allah SWT.

Secara tiba2 jugak semasa aku menulis post ini, lagu ombak rindu berkumandang. Seperti mengetahui ape yang sedang aku rasa hihi.

Bercakap soal jodoh..persoalan yang acap kali aku dengar. Aku tak pernah lari dari persoalan itu. Aku hanya mampu tersenyum tiap kali diajukan soalan cepumas itu. Sapelah aku. Hanya manusia biasa. Aku tak mampu nak meramal masa depan aku. Ape yang bakal berlaku di hadapan tak pernah aku ketahui.

Kita wajib percaya pada qada dan qadar allah. Aku rasa sejak dari sekolah rendah kita sudah di ajar mengenai hal ini di fardhu ain. Tapi sebenarnye masih ramai antara kita yang tak mengamalkannya.

Kenapa aku cakap macam tu? Sebabnye..tidak akan timbul perkataan anak dara tua bile persoalan mengenai jodoh ni. Kenapa bila bercakap tu tak pandang sekeliling? Pernah tak korang duduk di tempat mereka2 ini? Pernah tak korang rase ape yang mereka ni rasa??

Memang tipu la kalo mereka cakap mereka happy sangat dengan life mereka. Memang happy, tapi kadang happy yang terpaksa ditunjukkan untuk menyedapkan hati. Tetap ade ruang kosong di dalam hatinye. Untuk siapa? Semestinye untuk bakal sang suami.

Mereka menyibukkan diri dengan hal2 kerja. Mengisi masa yang ada sebaik2 mungkin. Sebabnye tidak mahu terlalu memikirkan mengenai jodoh yang tak kunjung tiba. Bukan tak berusaha mencari, segala usaha sudah dilakukan. Hanya doa dan tawakkal sebagai jalan akhir.

Cemburu. Sudah tentu. Melihat kawan2 sebaya sudah beranak pinak. Anak buah yang semakin bertambah. Tapi apa daya mereka? Hanya mampu tersenyum dan menunjukkan mereka tabah dan bahagia.

Berhenti untuk bertanya, mengumpat dan mencerca mereka. Dorang pun manusia biasa. Ade hati dan perasaan. Punye perasaan untuk dicintai dan mencintai. Cuma masa mereka belum sampai. Kalo mereka sabar menanti sang jodoh, kenapa tidak anda?

Bagila sokongan pada mereka. Dorongan dan juga doa semestinya. Allah sedang merencanakan sesuatu yang terbaik buat mereka.

Insyaallah..mudah2an yang dinanti pasti kunjung tiba suatu hari nanti. Sabar. 

4 comments