Kawan-Kawan

Masak..Makan.


posted by ceklala

No comments

alhamdulillah...kenyang dah.

nasi putih, sup ayam dan kailan ikan masin. bukan beli tapi bawak bekal dari umah. :) da lunch? menu ape agaknye korang ye...

sejak2 aku kembali dok sorang ni passion aku di rumah adalah memasak. aku nak2 bile stress ngn keje kan bile nampak makanan tu bole cair! hahahaha siyes okeh! aku suke makan dan makanan!

dan aku jugak suke masak. pandai ke? itu tak penting, yang penting aku usaha untuk belaja. bile balik keje and stress aku masak. aku suke bile aku masak makanan tu org makan n abis. tu kepuasan utk aku. paling aku cuak kalo tengok makanan tu macam tak bape luak...kes xbape nak sedap lettew hehe 

kalo kite tak pandai sekalipun kite bole usaha sampai kita pandai kan? yang penting kita janganla malas k. ingat lagi pesan mak aku dulu2 'anak dara belaja tinggi langit pun kalo tak tau masak tak guna juga'........'pompuan belaja tinggi2 pun nanti kawen dok dapur jugak'.

ade benarnye kate2 orang tua tu. mereka lebih dulu makan garam.

aku start belaja memasak kalo ikutkan memangla dari zaman sekola. nak2 mak aku dulu ade catering and amik tender kantin sekola. tapi biasela bile mak ade ni just tolong2 potong bawang la masak nasi and tolong kaco2 jela kan hehe. time tu memang tak pikir langsung nak belaja masak bebetul.

sampaila mase tu aku sambung degree kat shah alam. dok uma sendiri. ptptn aku tak macam orang lain yang dapat full. aku dapat lebih skit dari suku je dari kawan2 lain. memang struggle nak survive. aku ni budak art. macam2 nak kene beli. duit nak beli barang la nak print ape sume. aku jarang mintak tolong ayah aku walaupun sbnrnye die lebih dari mampu. takpe. ini pilihan aku. pandai2 la aku hidup berdikari.

time ni makan luar ngn kawan2 tu normal. lunch memang kat luar tapi malam kitorg masak. time ni la bagi tugas. tiap orang kene masak. paling best bile time bulan puasa. masing2 amik giliran masak. lawak tu kekadang memang lawak sebab ade kawan aku memang tak tau masak. time sahur die hidangkan kitorg sup jagung dalam tin! oh my god. orang nak nasik la...hahahha. lawak memang lawak. sampai ade dak umah aku ni tak makan makanan warna kuning langsung. last2nye minum air jela. hehe

time ni la aku betul2 belaja masak yang betul2. bebudak umah dari beberapa negeri. most kitorg adalah org johor. tapi still asam pedas rasa lain2!hahahha. tapi seronok sebab kt sini la belaja masak sama2. bile aku teringin nak makan sesuatu aku call mak aku tanye cane nak masak. sekali mak aku sound ' tu la dulu suh blaja masak malas! mama masak taknak tengok!' pangggg! sedas setepek kene kat muka hehe

skang ni dari masa ke semasa aku improve. smpi aku dah keje ni sbnrnye mak ayah aku macam tak konfident aku bole masak. sebab aku tak pernah masak depan dorang! yela ayah aku tu cerewet bab makan. bini die sorang je masak sedap!hehehe. takpe. yang penting nanti pas kawen suami aku takdela makan luar dah or makan maggi je kan. dnt worry syg..i will cook da best for u..masak dengan penuh kasih sayang okeh!hahahah

pesanan untuk kawan2 aku yang nak kawen and tak tau masak tu..learn my dear fren. jangan malu bertanya. bak kata orang tua2..antara pengikat kasih sayang suami isteri adalah melalui masakan. biar perut suami tu boroi janji die senang hati kita da masak sedap2 untuk die!hehehe



masak tak susah. normally aku belaja masak dari tengok tv. dan semstinye tengok mak aku masak. sambil masak tu sambil tanya. tengok dan buat. kalo amik resepi pun tapi simpan je buku resepi tu dalam almari tak cuba praktik sendiri pun xjadi jugak. sampai bilela tak pandai2 hehe

terpanjang pulak enty kali ni hehe. xpe. kita tapau untuk 4 hari punye okeh!hahaha selamat tahun baru cina and selamat bercuti buat sume! take care ye...muahh!