Kawan-Kawan

Hakikat Hidup


posted by ceklala

No comments

assalamualaikum..

pejam celik dah sampai hari jumaat. memang cepat masa berlalu. bile time banyak keje macam ni memang tak terasa jam dan hari tu berlalu.

tapi bagus jugakla bile banyak keje, takdela dok menung sana sini, or bazir masa kat mende tak berfaedah, and takdela jugak masa nak pikir pasal diri sendiri. kalo pasal orang lain tu memang selalu terpikir. bukan yang tak baiklah, tapi ape yang kite bole amik sebagai pengajaran hidup.

hidup ni singkat, ntah esok lusa ajal kite datang menjemput. so selagi ada usia ni berbuatlah baik kat sume orang. aku selalu nak buat baik kat orang, tak nak sakitkan hati orang. tapi kadang kite memang tak kan tau adakah perbuatan atau percakapan kita tu menyinggung hati orang lain kan?

kadang kite tak perasan. atau mungkin ko sengaja nak kutuk2 orang ke aku tak taula kan. tapi pada aku, takde manusia sempurna kat dunia ni. memang takde. itu hakikat. kalo ko tengok orang tu kaya raya sekalipun ko ingat die happy ke dengan life die?? mungkin tak.

kadang orang tu berisi skit ko dah cakap die gemuk. ko ingat ko tu cantik sangat ke? asal die happy sudah. kalo dah memang rangka badan die besar die makan skit pun tetap akan nampak camtu. tapi pada aku tak kisahla tubuh badan die tu asal hati die baik cukup. aku yang kurus ni pun ko cakap macam2. abis cane?

memang tak paham la spesies manusia macam ni. bole diam tak? jangan ingat ko dah cukup sempurna segalanya. biar ape sekalipun rupa bentuk, warna atau ape saja kekurangan yang ade pada manusia lain terimalah dia seadanya.

Allah tu maha berkuasa.